تفرش پیرترین شهر استان مرکزی

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: پیرترین شهر استان مرکزی تفرش و جوان‌ترین شهر ساوه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی‌فرهنگی استان مرکزی که با مشارکت شهرستان تفرش برگزار شد با اشاره به بررسی و ارائه شاخص‌های رفاهی و کتابخوانی در سند توسعه فرهنگ استان اظهار کرد: در شاخص‌های رفاهی عواملی چون پوشش بیمه‌ای، نرخ سرانه مشارکت‌های مردمی با نهادهای حمایتی، وضعیت سالمندان و تعداد زنان سرپرست خانوار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 99 درصد مردم استان مرکزی تحت پوشش انواع بیمه‌ها قرار دارند و در تفرش این رقم به 131 درصد می‌رسد که دلیل آن پوشش بیمه‌ای چندگانه مردم است، اظهار کرد: 50 درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که این رقم در استان مرکزی به 55 درصد و در تفرش به 72 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در حوزه بیمه خدمات درمانی نیز 37 درصد مردم استان و 58 درصد تفرش تحت پوشش قرار دارند و در بعد بیمه همگانی نیز که اساس کار دولت یازدهم قرار دارد باید 11 درصد مردم استان را تحت پوشش قرار می‌گرفتند که درحال حاضر به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست تنها 5.6 درصد مردم استان و یک درصد مردم تفرش بیمه شده‌اند.

فتح‌آبادی بیشترین آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در استان را مربوط به دلیجان و همچنین بیشترین آمار تعداد بیمه‌شدگان بیمه خدمات درمانی را مربوط به شهرستان خنداب عنوان کرد و گفت: 79 درصد جمعیت روستایی از بیمه بازنشستگی تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که با اطلاع‌رسانی می‌توان 20 درصد باقی مانده را نیز از بیمه بهره‌مند کرد.

وی بیشترین تعداد بهره‌برداران از بیمه بازنشستگی را به ترتیب در خمین و کمیجان اعلام کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص پوشش بیمه‌ای نهادهای حمایتی گفت: بهزیستی نزدیک به یک درصد از مردم را تحت پوشش دارد و این رقم در استان و تفرش به ترتیب 1.5 درصد و 2.3 درصد است و بیشترین میزان پوشش در آشتیان با چهار درصد و کمترین میزان پوشش بیمه‌ای نهادهای حمایتی در ساوه به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: نرخ پوشش بیمه‌ای توسط کمیته امداد در کشور 5.12 درصد است که این رقم در استان مرکزی به 5.86 درصد و در تفرش به 10.86 رسیده است و نشان می‌دهد که تفرش شهرستانی فقیر است.

وی به پوشش بیمه‌ای سازمان‌های حمایتی در استان اشاره کرد و گفت: پوشش این شاخص در استان مرکزی 12 درصد است و در تفرش این رقم به 18 درصد می‌رسد.

فتح‌آبادی در خصوص سرانه مشارکت مردم با نهادهای حمایتی تصریح کرد: در خصوص این شاخصه وضعیت کشور در شرایط مطلوبی نیست و از بین 153 کشور ایران در جایگاه 85 قرار دارد به نحوی که مشارکت به شکل عام 24 درصد است و به شکل خاص این رقم چهار درصد برآورد شده است. در صورتی که در جهان این نرخ به 86 درصد مشارکت می‌رسد به نحوی که افراد پنج درصد از درآمد ماهیانه خود را صرف امور خیریه می‌کنند و این رقم در کشور ما به 0.05 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم با نهادهای حمایتی در شش ماهه نخست سال در استان دو هزار و 483 تومان و در تفرش شش هزار و 578 تومان بوده است، گفت: رتبه اول استان مربوط به شهرستان آشتیان و کمترین درصد مشارکت‌ها مربوط به خنداب می‌شود؛ تفرش در جایگاه سوم استان قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه به وضعیت سالمندان در کشور و استان اشاره کرد و گفت: میزان سالمندی در کشور 8.2 درصد و در استان 10 درصد است. درصد سالمندان تفرش نیز 18.71 درصد است و با این ارقام استان در جایگاه دهم کشور قرار دارد.

وی پیرترین شهر استان را تفرش و جوان‌ترین شهر را ساوه عنوان کرد و در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: 12 درصد از زنان کشور زنان سرپرست خانوار هستند و این وضعیت در استان مرکزی به 11.8 درصد و در تفرش به 17 درصد می‌رسد و کمیجان بالاترین آمار و دلیجان نیز کمترین درصد زنان سرپرست خانوار استان را داراست.

وی رضایت اجتماعی، سرمایه و امنیت اجتماعی را از جمله شاخصه‌های توسعه اجتماعی دانست و با اشاره به اینکه شهرستان تفرش در این شاخص‌ها عقب مانده است و از بین 12 شهرستان رتبه دوازدهم را داراست، گفت: در بعد کتاب و کتابخوانی رقم مطالعه غیردرسی به 48 درصد می‌رسد و استان نیز در این خصوص دارای رقمی برابر با 45 درصد و تفرش 20 درصد است اما، در خصوص زمان مطالعه در کشور رقم 91 دقیقه و در استان و شهرستان تفرش به ترتیب 82 دقیقه و 19 دقیقه به ثبت رسیده است.

فتح آبادی تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان را 78 عدد با فضایی حدود 31 هزار متر فضای زیربنایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه استان در این شاخصه در رتبه 13 کشور قرار دارد گفت: سرانه مناسب برای هر نفر در استان مرکزی 2.24 مترمربع است که این رقم در کشور به 1.78 متر مربع می‌رسد و این میزان سرانه ارتباطی به رشد و کاهش کتابخوانی در استان نداشته است.

وی با بیان اینکه از بعد زیربنایی وضعیت کتابخانه‌های شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه و خمین مطلوب نیست، تصریح کرد: برای احداث کتابخانه در اراک نیاز به دو میلیارد تومان اعتبار است و همچنین برای هر یک از سه شهرستان دیگر 300 میلیون تومان اعتبار احتیاج است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی تعداد کتابخانه‌های نیمه تمام استان را هفت عدد با نیاز اعتباری حدود 30 میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به افق 1404 گفت: باید در حوزه کتاب و کتابخوانی با راه‌اندازی فضای دیجیتال در کتابخانه‌ها، ایجاد کتابخانه در روستاهای بالای 40 نفر جمعیت و افزایش کتب مناسب با تعداد جمعیت جایگاه استان را ارتقا دهیم و البته برای احداث کتابخانه در روستاها به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

فتح آبادی در پایان با اشاره به وظیفه شهرداری‌ها برای ساخت کتابخانه گفت: سه میلیارد و 900 میلیون تومان بدهی شهرداری‌ها برای احداث کتابخانه است که دو میلیارد و 800 میلیون تومان آن مربوط به بازه زمانی 83 تا 92 بوده و مابقی نیز مربوط به هفت ماهه اخیر است که اگر به پرداخت این بدهی توجه نشود بحران فرهنگی را در استان شاهد خواهیم بود.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 14:51 | نویسنده : میثم اله وردی |